Pár dolgot szem előtt kell tartani.
- Készülj fejben! Előbb vagy utóbb Veled is történni fog valami!
- Olvass, hallgass történeteket bajbajutott hajósoktól, okulj mások kárából!
- A probléma lokalizálásán túl ne szerelgess csak ha a tulajjal egyeztettél vagy ha a megoldás szembeötlő!
- Kérj segítséget, nem szégyen!
Kormánymű
Egy időben keresztemként hurcoltam magammal a kormánymű hibákat! A Lagoon 410-el kezdődött. St. Martinra tartottunk visszafele, egyre nehezebb volt kormányozni, majd szinte teljesen beállt a kormány. Itt már mi sem eröltettük, egyenesbe állítottuk és a két motort eltérő fordulaton használva bemotoroztunk egy védett öbölbe s horgonyt dobtunk (ld.: Hajók a tengerről... - Lagoon 410 ). Már sötét volt, másnap reggel álltunk neki a hibakeresésnek. A kormánykeréktől indulva minden szerelőablakot felhasználva haladtunk egyre "lejjebb". Végül az egyik hátsó kabin szerelőnyílásán keresztül megtaláltuk a felszakadt bowden házat. A kabin sarkánál ahol a bowden 90 fokban megtörik a bowden kikezdte a bowden házat, a sérült ház felszakított pár drótszálat a bowdenből s ezek a leszakadt, kifeslett drótszálak teljesen eltömítették, megfogták a kormánybowdent. Végre tudtuk a hiba okát, volt értelme felhívni a charter céget. Azonnal küldtek egy szerelőt, Ferit, aki látva a hibát elkezdett cserealkatrész után kajtatni. De nem volt raktáron, a több hetes szállítási határidő miatt cserehajót kaptunk. Ez egy nap várakozást jelentett, ami idő alatt körbeautóztuk a szigetet Feri kocsijával és jót strandoltunk a szemben lévő pálmafás kis beachen! Az elvesztett nap árát a Sunsail visszafizette, ezt a pénzt el is vertük hazafelé egy egy napos Párizsi városnézésre!A következő baleset a Balatonon ért. Egy pár hete leszállított Avar 29-es (cseh) hajót béreltünk. Zánka előtt jártunk, kiváló vitorlázóidő volt. Nem pöffös, kifújt 4-5-ös szélben negyedszeleztünk a tó közepén, Zánka előtt. Jól mentünk, deck vizen, mikor váratlanul széllbe állt a hajó, nem értettem miért, reflexből magamra húztam a kormáynrudat, próbáltam ejteni, kicsit megmozdult a hajó, de a további kormánymozdulatokra már nem reagált! Tóni barátom oldott meg a rejtélyt, mikor megkérdezte, hogy nem a kormánylapátunk úszik a víz felszínén. A kormánylapát a vízvonal magasságában teljesen letört némi üvegszál és egy kis vasdarab tartotta csak. Érthetetlen, mindegy, horgony le, vitorlák le, telefon! A charter cég ügyvezetője, Márti azt hitte viccelek, mikor előadtam az esetet. Türelmet kért és visszahívást ígért. Le a kalappal a banda előtt, bosszankodtunk ugyan de mit tegyünk, Bacardi Cola vagy Campari Narancs? Hamarosan megjelent egy vizimentő cuki volt, közölte, hogy azért jött, hogy segítsen, de nem gondolta, hogy egy 29 lábas hajó ilyen nagy, így ő a zodiac csónakjával nem tud minket vontára venni :) Visszament Zánkára. Márti hívott, elmondta, hogy Zánkáról egy vizibusz jön értünk a kormányt pedig másnapra megjavítják. Ekkor kezdtem aggódni, próbáltam meggyőzni, hogy rendezzük a pénzügyeket, bérelünk gyorsan valakitől egy másik hajót, a 3 napos vitrolázás első napján voltunk, nem akartam egy kikötőben dekkolni a hétvégén s kizártnak tartottam, hogy a lapátot egy nap alatt javítsák. Közben megjött a vizibusz (talán a Tátika, már nem emlékszem) és mellévett alakzatban kivontatott minket Zánkára. Sajnos itt történt egy baleset. A szél közben erősödött és a hullámzás miatt lábbal is el kellett tartani a hajót, sajnos Tóni barátom keze megcsúszott, betörte a vizibusz egyik ablakát, szerencsére hajónk Büfését csak kisebb vágás érte. Zánkára érve továbbra sem tudtam megegyezni a charter céggel, állították, hogy reggelre kész lesz a hajó, legyünk nyugodtak. El kellett fogadni a helyzetet. Kiderült, Márti éjjel kiautózott a cseh gyárba egy új lapátért! Hajnalban megjelent a charter cégtől Attila és hozott egy új lapátot! Szerencse, hogy ennél a típusnál a lapát a fartükörre van rögzítve (mint egy kalóznál) és könnyen cserélhető. Mire a lányok felkeltek, kicseréltük a lapátot. Le a kalappal! Jegyezzük fel a cég nevét: Globusz 2001 Kft.
A következő eset Biograd alatt a Pasman sziget előtt történt. Oktató túrán voltunk, negyedszélben Pasman felé hajóztunk, Én voltam a navigátor, szóltam a kormányosnak, hogy készüljön fordulóra (a partvonalat 300 méternél jobban nem lehet megközelíteni a horvát szabályok szerint), de az oktatónk szólt, hogy most ne legyünk ilyen szabálykövetők, térnyerés miatt menjünk még. A szigettől kb. 100 méterre ismét kértem a fordulóra való felkészülést, majd utasítottam a kormányost, hogy forduljon, majd ismét fordulót kértem, mire Ő közölte, hogy a kormány maximálisan ki van térítve! Ekkor ugrott mindenki talpra és vitrolákkal átfordítottuk a hajót. Először Fa Nándor egyik versenyéről olvasva hallottam a vitrolákkal való kormányzásról. Ami egyszerű elveken alapul, egy túlhúzott fővitrola szélbe viszi a hajót, egy túlhúzott orrvitrola elfordítja a hajó orrát a széltől. Ezt menet közben mindenki tapasztalhatja. Megfelelő szélben és határozott vitrolakezeléssel vitorlákkal is kormányozható a hajó. Ha állandó szélben a kormányosnak folyamatosan ellen kell kormányoznia, akkor a hiba benne van s nem a hajóban, rosszak a vitorlabeállítások!
A helyzetünk kicsit jobb lett, nem kenődtünk fel a Pasman sziget meredek szikláira a túlpart pedig még messze van. A genuát behúztuk, de a nagyvitorlát nem lehetett, nem tudtunk s igazán nem is kísérleteztünk szélbeálással, mentünk a part felé. A kormánykerék gyanúsan könnyen forgott, valami elszakadt. Ez jó hír, mert akkor a kormánylapát valószínűleg rendben lesz és vészkormánnyal tudunk továbbmenni. Nem volt idő sokat töprengeni az erős szél ismét partközelbe sodort minket. A szárazföldi part azonban elég sekély horgonyzáshoz, motorral fékezve, horgonnyal megfogtuk a hajót! Biztonságban vagyunk s a vészkormány révén urai a helyzetnek. Lassan elindultunk a biogradi báziskikötők felé, ahol az első molóra orral kikötöttünk. A legtöbb hajónál a kormánykerék kormányláncot mozgat, ez kb. egy másfél méteres láncdarab, mely mindkét végén egy-egy spannerrel kormánybowdenben folytatódik. Jelen esetünkben a spanner tört el, a lánc pár kormánymozdulat után lefutott a fogaskerékről, a kormánykerék elvesztette a kapcsolatát a lapáttal. Az egészben az a bosszantó, hogy 10 tonnás hajón miért olyan spanner van ami szemre is gyenge? Az oktatónk intézte a cserét, azt hiszem egy karton sörbe került.
(A hajó egy Bavaria 44-es volt.)
Közel sem ilyen komoly, de bosszantó hibával kellett szembenézni egy 35 lába kis Sun-on. Az indulástól kezdve az autopilot egyre pontatlanabbul tartotta az irányt, ráadásul a fék szabad állásban is egyre jobban akadályozta a kormány szabad mozgását. Nem tudtam mit csinálni, a kormánykerékről leszereltem az autopilotot így a túra további részét e nélkül, de működő kormánnyal tettük meg. Visszaérkezve szóltam a hibáról, közösen visszaszereltük az autopilotot de a hiba továbbra is fennállt. A charter cég főnöke kihívta az autopilot szerelőt (lassan ez is külön szakma lesz...) A srác körbenézett, közölte, hogy minden jó csak elkalibrálódott a szerkezet. Semmi mást nem kell tenni, mint párszor jobbra balra max. kitérést adni neki és bekalibrálja magát. És ez így is lett. Banális dolog, szerencsére azóta nem volt hasonló problémám, igaz ilyen, kormányküllőkre szerelt autopilottal sem találkoztam többet.
-- mára ennyit, de lesz még itt vitorla szakadás, ütközés, árbócjavítás.... --