Lagoon 440, Lagoon 410, Bavaria 44, Bavaria 36, Dufour 385, Sun Odyssey 35
Bavaria 44
...a tengerek Volkswagen PassatjaEz az a hajó amit nagyon sokszor béreltem már és még valószínűleg fogok is. Az idei szezont úgy kezdtem, hogy minden csak 44es Bavaria nem. Az első túránál sikerül kicselezni, a másodiknál úgy tűnik nem fog menni. Ezt a hajót azért lehet szeretni mert minden működik rajta. Ezen a hajón -általában- minden működik, ezért lehet szeretni ezt a hajót. Ezzel a kérdést eléggé körbejártnak tekintem. Nem lehet azt mondani, hogy izgató a vonalvezetése, hogy egy erősebb fuvallatra megugrik, hogy a szalonba lépve leesik az állad. Ellenben mind a 4 kabinja emberi mértre tervezett, a generátor tölti az aksit, működik a horgonycsörlő, az elektromos berendezések rendben, a hűtőben hideg a sör. Ez a hajó német. Nem szeretem, nem utálom, de megbízom benne.
Nem akartam írni róla de a bizalomnál nem lehet megkerülni. Adria, 2005 április. Egy bavaria 42 Match tőkesúlya leszakadt a hajó felborult és egy magyar sporthajós életét vesztette a tragédiában. Nézzünk pár tényt:
- a Bavaria a leszállított 42 Match sorozattal egy csapnivaló minőségi színvonalat ért el, ezt a flotta többi hajójának átvizsgálása bizonyította,
- a Bavaria épp tulajdonosváltás állapotában nem túl fényes anyagi helyzetben torzította az infokat, hazudott, kente a szart, kinek-kinek vérmérséklete szerint,
- a Bavaria tulajdonosváltás után igyekezett rendezni az ügyet, megállapodott a magyar charter céggel és -tudomásom szerint- aktívabb/passzívabb módon közreműködött a 42 Match sorozat felülvizsgálatában (ha itt van valakinek pontos infója, kérem írja meg). A végeredmény nem túl rózsás: egy homályos sztori, 2 év cirkusz és nem utolsó sorban egy lelkes vitorlázó élete. Nem happy end.
Mindezekkel együtt és ellenére nem hiszem, hogy a Bavariak rosszabb hajók lennének mint a hasonló kategóriájú Elanok, Jeanneau-k... És azt sem mondanám, hogy jobbak.
Lagoon 440, Lagoon 410
Ezt a két hajót egy 10 napos karibi túra alatt sikerült kipróbálni, bár az elején nem így terveztük. Egy Lagoon 410-el indultunk és egy 440-el érkeztünk, de erről később.Katamaránnal vitorlázni kényelmes és jó dolog, nem is beszélve a 10 csomó feletti sebesség mámorító érzéséről. A tágas szalon és kokpit minden igényt kielégít, 9-10 ember számára is elegendő az élettér, az orrhálóban fekve a hullámok felett nem igazán foglalkoztatja az embert hogy épp lesz-e BKV sztrájk vagy sem.
Egy ilyen méretű és kategóriájú hajó esetében a kényelmi és esztétikai megoldások kötelezők és ezt pipálhatjuk is. Elvárható a hibátlan működés is, de csak az nem hibázik aki nem dolgozik s így lesz a 410-esből 440-es. A mi esetünkben a kormány bowden rágta el a bowden házat, a fel és leszakadó bowden darabok pedig megfogták a kormányt. De sebaj, partközelben voltunk, átálltunk gyorsan harckocsi üzemmódra. A két motor asszinkron üzemeltetésével tökéletesen kormányozható a hajó. Természetesen ez nem a normál üzem, kerestünk is egy sheltert (védett horgonyzóhely). A fő sziget egy nagy öblét egy félköríves holdkaréj határolta természetes szél és hullámfogóként. A kis szigeten pálmafás , homokos tengerpart bárral, a vízben millió színes hal és korall. Nagyon meg voltam elégedve a kialakult havaria helyzettel, mindig is ilyen helyen akartam ragadni :)
Egy nap sanyarú várakozás után azonban jött Feri, a St. Martini Sunsail flotta mindenes megoldóembere és Vele jött egy 440-es is, amire ott a vizen át is költöztünk. A két hajó között szembeötlő különbség, hogy a 440-esen minden franciaágyas kabinhoz külön fürdőszoba tartozik, a 410-esen törzsenként van egy-egy, na bumm. A hivatalos értékelések kiemelik, hogy a 440-es lassabb, nagyobb monstrum, de ezt igazán nem éreztük. Nem lettem katamarán fanatikus, de megértem azokat akik lelkesednek értük.
A bevezetőben ígérteknek megfelelően pár rossz szót is mondanék. Először is nem mertük igazán kivitorlázni a hajót negyed és hátszélben, a tapasztalatlanságunk és félelmeink miatt (felborul, orra esik). Hullámos időben a kokpit erősebben mozog mint egy egytestű hajónál, ennek eredményeképp a lányok kivétel nélkül 2 napig dedalonon éltek. Nem elhanyagolható a hajó bérleti díjja az egytestűekhez képest. Ha valaki eljut egy egzotikus távoli szigetre egyszer béreljen katamaránt, az Adrián is ki lehet próbálni, de a korlátozott kikötési lehetőségek és a nem korlátozott parkolási díjak nagyfokú toleranciát igényelnek a csapattól.
ui.: drága Feri, adjon az ég minden jót Neked, bárhol is jársz, Rio-tól Floridáig....
a következő hajó nem lehet más mint a tengerek Volkswagen Passat-ja